Bedrijven maken meer en meer gebruik van methodes waarbij ze inspelen op de zintuigen van de mensen. In dit artikels gaan we het hebben over het gebruik geur, muziek en kleur bij het beïnvloeden van het aankoopgedrag, imago en merkpositionering van producten. Een goede voorbeeld hiervan zijn kledingzaken zoals Zara, Massimo Dutti en Abercrombie & Fitch die al jaren gebruik maken van geuren en deze in de winkel verspreiden. Dit gebruiken om de instore performance van de winkel te verbeteren omdat deze geur ervoor zorgt dat je iets wilt kopen omdat deze geur er ook hing de vorige keer dat je iets kocht in de winkel. Dit zijn misschien niet direct de middelen waar je aan denkt indien je de verkopen in je winkel wilt laten stijgen. De eerste methodes waar je dan aan denkt zijn bijvoorbeeld een passantenteller waarbij je informatie kan uithalen die voordelig zijn voor je winkel of een simpele klantenkaart. Bij het maken van je productverpakking is het belangrijk welke kleur je de verpakking gaat geven want de kleur heeft een grote invloed over de perceptie die je klant aan je product geeft. Vooral voor voedselproducenten is het belangrijk om na te denken over het design dat je aan je verpakking geeft. Ook het gebruik van de gele en rode kleur door Mc Donalds is volgens Mc Donalds honger stimulerend. Daarom is het natuurlijk belangrijk om eerst in kaart te brengen wat je met je verpakking wilt bereiken en zo de kleur gebruiken die voor een optimaal resultaat zal zorgen. Ook kan je via muziek je merk positioneren, bijvoorbeeld het bekende liedje Piano Man van de zanger Billy Joel zal bij veel mensen een link leggen naar Londen. In Nederland maakt men vooral gebruik van muziek of een melodie zodat de klant het liedje of de melodie gaat associëren met jou product.
|
Bezoek de website voor meer informatie : https://www.crumbbase.nl/ |